Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Stolthed på Østfyn: Nr. 1 på Fyn, nr. 3 i Danmark
Den 7. december lancerede OpdagDanmark en afstemning, hvor alle kunne stemme på deres yndlingsmuseum i hele Danmark. Østfyns Museer er stolte af at sikre sig en imponerende tredjeplads i hele landet og den fornemme førsteplads på Fyn i konkurrencen om at blive udråbt som Danmarks Bedste Museum 2023. Det er en anerkendelse af museets dedikation, engagement og evne til at levere gode oplevelser for vores gæster fra nær og fjern.
Ifølge OpdagDanmark passer museerne ikke bare på fortiden og vores fælles kulturarv, men de er også med til at skabe nye idéer og inspiration for dem, der leder efter noget at lære af og blive inspireret af i fremtiden. Derfor har OpdagDanmark valgt at igangsætte afstemningen om Danmarks Bedste Museer.
“Dette gør vi for at hylde de unikke oplevelser, der gør det så spændende at udforske vores arv og kultur”, fortæller grundlæggerne af OpdagDanmark. Læs mere her.
En hyldest til fællesskabet: sammen skaber vi oplevelser
Østfyns Museer ønsker at sende en hjertelig lykønskning til andre museer, der har markeret sig i årets afstemning. Dette er ikke kun en sejr for museet, men også for Fyn som region og for hele Danmark, hvor kunst, kultur og historie bliver fejret og formidlet på en levende og engagerende måde.
Østfyns Museer ønsker også at sende en stor tak til alle, der har spillet en rolle i vores triumf. Det inkluderer både dem, der har givet deres stemme til os, og dem, der har bidraget til at skabe de mange spændende, inspirerende og lærerige oplevelser for vores gæster. Bag Østfyns Museer er der nemlig et imponerende team af dedikerede mennesker – herunder vores kompetente medarbejdere, effektive ledelse og bestyrelse. Men vigtigst af alt er det vores uundværlige frivillige og museumsforeninger, der udgør kernen af vores succes. En hjertelig tak til jer alle!
Sådanne afstemninger siger jo nok mest noget om den lokale opbakning, men vi er da glade og stolte over placeringen og de mange stemmer, som vel i høj grad skal tilskrives vores store museumsforeninger (Kerteminde og Nyborg Museumsforning) og omtrent 400 frivillige. Vi siger tak for tilliden og opbakningen og vil bestræbe os på at leve op til æren også i det nye år” lyder det fra Erland Porsmose, museumsdirektør for Østfyns Museer.
Vi ser frem til at byde jer alle velkommen på Østfyns Museer i 2024 med endnu flere fantastiske udstillinger, gode oplevelser og spændende arrangementer.
Læs seneste nyheder fra Østfyns Museer:
Fuglemalerens museum fylder 40
Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.
Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien
Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...


