YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Sæt farver på Rigets Hovedstrøg

Nu kan du farvelægge de mange fine motiver fra Rigets Hovedstrøg i en helt ny malebog.

”Med malebogen får både børn og voksne mulighed for at gå på jagt efter motiverne på Rigets Hovedstrøg og efterfølgende ’male sig ind i historien’. Med en gåtur fra Kongens Skibsbro til Landporten og farvekridt i hånden er det muligt at få en sanselig oplevelse af fortællingen om Rigets Hovedstrøg, som også er en vigtig del af historien om både Nyborg Slot og by. En stor tak skal lyde til Nyborg Museumsforening for at give støtte til malebogen,” siger Mette Ladegaard Thøgersen, direktør for Østfyns Museer.

Hvad er Rigets Hovedstrøg?
Rigets Hovedstrøg er det historiske vejforløb, der forbandt Øst- og Vestdanmark i århundreder. Fra 1500-tallet og op til 1930’erne benyttede rejsende fra hele landet ruten, når de skulle krydse Storebælt. Det var også den rute, kongen benyttede sig af, når han kom til Nyborg.

I dag synliggøres Rigets Hovedstrøg af bronzefliser med motiver, der knytter sig byens historie. Fliserne er designet af Arkitekt mAA Anne Mette Rasmussen fra D-sign Tegnestuen. Der er lagt fliser for hver 4. meter i en fast rytme, der varierer mellem ikonfliser, motivfliser og store oversigtskort over Nyborg. En markering på oversigtskortet viser, hvor på den 1 km. lange rute man befinder sig.

I malebogen er de flotte motiver fra ruten samlet, og børn og voksne kan farvelægge tegningerne, der viser forskellige former for transport fra middelalderen frem til 1935 og samtidig fortæller historien om alle de mange mennesker, der har været en del af Rigets Hovedstrøg – lige fra bønder, til kongelige, til soldater til byens borgere.

En malebog er også for voksne
Ud over at være med til at fortælle Nyborgs vigtige historie, kan malebogen tænkes ind i Østfyns Museers fokus på social bæredygtighed. Den kreative proces i at farvelægge billeder kombineret med historiefortælling kan være givende i blandt andet museets demensforløb. Desuden kan det også være oplagt for mennesker med angst eller stress at gå turen, da den er kort og overskuelig. Efterfølgende kan oplevelserne bearbejdes ved at farvelægge motiverne.

”Tegningerne i en malebog er en afgrænset opgave, som du kan fordybe dig i og på den måde få mentalt ro og mindre overstimulering af sanserne. Det kan simpelthen være afstressende at sidde at farvelægge motiver. Det kan også give en succesoplevelse at komme i mål med en tegning, fordi den er så afgrænset, som den er. Du kan se, hvor langt du er kommet, og hvornår du er færdig. Og det er godt for selvværdet,” siger grafiker Sanne Jørgensen fra Østfyns Museer.

Malebogen Rigets Hovedstrøg er udgivet af Østfyns Museer med støtte af Nyborg Museumsforening. Den kan købes på Borgmestergården og i museets webshop.

Markeringen af Rigets Hovedstrøg med bronzefliser er finansieret af Nyborg Kommune.

Info om malebogen
Titel: Rigets Hovedstrøg, malebog
Illustrationer: Arkitekt mAA Anne Mette Rasmussen/ D-sign Tegnestuen
Antal motiver: 23