På en solbeskinnet sommerdag virker fortidens forestillinger om en hverdag befolket med bjergfolk, ellefolk og nisser uforståelige. Men mon ikke den kommende vinters mørke kan bringe forståelsen tættere på.
Nyerhvervet værk i særudstillingen Fritz Syberg. Livet vil!
Den nyåbnede særudstilling Fritz Syberg. Livet vil! på Johannes Larsen Museet har netop fået et vigtigt nyt værk. Maleriet Udsigt fra Pilegården. Kerteminde fra 1933 er blevet erhvervet til museet med støtte fra Amanda Fonden og indgår nu som en væsentlig del af udstillingen.
Centreret i motivet ses en stor grøn træstamme, solidt plantet i jorden. Stammen arbejder sig op til værkets øverste kant, så beskueren ikke får at se trækronen. Det er vinter. Sneen lægger sig helt naturligt på de steder, der normalt ikke betrædes af mennesker. I værkets mellemgrund ses en slidt, åben havelåge, der leder beskuerens blik ud mod de bagvedliggende marker. Her er mennesket i gang med at arbejde. To vogne trækkes af heste i hver sin retning, mens markarbejderen er i gang med at læsse møg af. Agerjorden og haven kontraster ikke mod hinanden, snarere bindes de sammen i kraft af Fritz Sybergs farvevalg, hvor jordens brune og okker nuancer harmonerer med den hvide sne.
Kunstnerens hverdag i fokus
Fritz Syberg boede på Pilegården i Kerteminde sammen med sin hustru, kunstneren Anna Syberg, og deres børn. Her skildrede han haven igennem adskillige årtier, blandt andet med børnene og hustruen som modeller. Ligeledes bevægede han ofte ud i det omkringliggende landskab, Over Kærby Bakke, for at vise landskabets mange facetter. Årstidens gang fascinerede ham, og det var blandt andet dét, han ønskede at fremhæve i sine landskabsmotiver. Det er ikke de moderne tiltag, der fangede kunstnerens interesse i landskaberne.
”Jeg maa bekende at jeg undgaar saavidt mulig Telefonstænger og Pigtraadshegn i mine Billeder”, skrev Fritz Syberg til vennen, forfatteren Johannes V. Jensen, i 1933.
På den aktuelle særudstilling Fritz Syberg. Livet vil! kan museumsgæster opleve nyerhvervelsen “Udsigt fra Pilegården. Kerteminde” under temaet ”Årets ring”. Temaet præsenterer en række landskabsmotiver, hvor Fritz Syberg stemningsfuldt har skildret de fire årstider. Blandt andet kan fremhæves værket, “Kastanie. Efterår”. der viser samme motiv, kastanjetræet og Pilegårdens havelåge. Dette værk kendes som Fritz Sybergs sidste oliemaleri, og er malet i samme år som kunstneren dør, i 1939.
I 2023 erhvervede Johannes Larsen Museet også med generøs støtte fra Amanda Fonden, et forårsbillede igen fra 1933, Udsigt fra haven. I dette maleri viser Fritz Syberg på samme måde en del af hans have, og landbrugsjorden i baggrunden.
Johannes Larsen Museet takker for støtten fra Amanda Fonden, der har gjort det muligt at erhverve værket Udsigt fra Pilegården. Kerteminde, 1933.
Særudstillingen Fritz Syberg. Livet vil! er åben til og med søndag den 5. januar 2025.
Kunsten at høre kunsten
Hvornår lagde du sidst mærke til lyden, da du sidst besøgte et historisk hus? Og hvordan kan lyd forstærke vores oplevelse af kunstnerhjemmet, og i dette tilfælde kunstnernes atelierer, deres værksteder?
Frokosttallerken inspireret af historisk digt og maleri får et moderne twist
”Nu har jeg det godt. Der staar fire blomstrende Stykker Smørrebrød for mig.” Sådan skriver Johannes V. Jensen i sit digt ’Ved Frokosten’. Digtet inspirerede Fritz Syberg til maleriet af samme navn, og det værk kan lige nu ses og smages på Johannes Larsen Museet, hvor...