YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Kunsten kan hjælpe kulturarven

Vores bygningskulturarv har nogle gange brug for hjælp til at komme i spotlyset. Her kan kunsten og kunstnerne hjælpe.

Klumme til Kertemunde Ugeavis af Troels Malthe Borch, Østfyns Museer

Nogle gang skal der noget ekstraordinært til for at åbne vores øjne for vores rige, historiske bygningskulturarv. Selv gamle, smukke vindmøller bliver i al deres storslåethed og særegenhed upåfaldende og upåagtede. De er der jo bare. Her kan kunsten og kunstnerne hjælpe kulturarven. Det har vi gode erfaringer med på Østfyn.

Truet kulturarv

Historiske vindmøller er truet kulturarv. Vedligeholdelses af møllerne er både tids-, ressource- og kompetencekrævende. Men vindmøller er også truede, fordi vi mister bevidstheden om dem. Engang var de en uomgængelig del af det danske landskab, men nu er antallet svundet ind, og andre møller og huse dominerer horisonten. Men møller er vigtige for Danmarkshistorien! Uden møllernes produktion af fødevarer kunne den store rejse fra land mod by i industrialiseringen ikke have ladet sig gøre. Samtidig er vindenergi så aktuelt som nogensinde.

I 2025 har Østfyns Museer inviteret en række kunstnere til at kaste nyt lys over de historiske møller. Med støtte fra først og fremmest Albani Fonden har vi sammensat et program med både lyskunst, luftakrobatik og performancekunst.  Målet er at skabe fornyet opmærksomhed på de østfynske vindmøller ved at lade nulevende kunstnere tage livtag med de gamle bygninger.

I en dialog mellem bygningskulturarv og kunst kan den ældgamle kulturhistorie berige samtidskunsten og vice versa. Målet for det aktuelle kunstprojekt på Østfyns Museer er at skabe opmærksomhed på møllerne og kaste nyt lyst på møllernes historie, kvaliteter og muligheder.

Fornyet fokus

I vinterferien 2025 løb den første af tre kunstneriske interaktioner med Dyrehave Mølle af stablen. Det var kunstnerkollektivet Tokyo Blue, som havde skabt lyskunstværket ”Vingesus” til møllen. I løbet af to iskolde aftener mødte ikke mindre end 750 nyborgensere op for at se møllen lyse op i februar-mørket. Rigtigt mange gav udtryk for, at de aldrig før rigtigt havde kigget på møllen. Som en af tilskuerne sagde: ”Jeg har boet lige om hjørnet i 20 år. Men det er første gang, jeg sådan kigger nærmere på den her gamle mølle”.

Selvom to afteners lys på møllen er ikke meget, har de muligvis bevirket, at møllen for Nyborgs brede befolkning er trådt frem fra skyggen og har skabt oplevelser for tilskuerne. I så fald har vi opnået noget afgørende.

Genklang hos publikum

Normalt formidler museet møllens historie gennem fortælling og fakta. Men lyskunstnerne fra Tokyo Blue greb historien an på en helt anden måde. Meget mere poetisk og stemningsbåret. Dét vakte genklang hos publikum: ”Jeg er virkelig imponeret. (…) Jeg er sådan helt… En følelse nede i maven. Lydene, at der er så mørkt. Alle farverne på møllen. Jeg har svært ved at sætte ord på det”, udtalte en tilskuer, der er født og opvokset i Nyborg, men som aldrig før havde besøgt møllen, til TV2 Fyn. Nogle gange er det faktisk et kvalitetstegn, at publikum ikke kan sætte ord på deres oplevelse. For så er det et tegn på, at oplevelsen er gået direkte i følelserne.

Kunstinstallation af mel og brød

Vi ser nu frem til den næste kunstneriske interaktion på Dyrehave Mølle. Performance- og installationskunstneren Jara von Lüpke, der tidligere har udstillet på både Noma og Heartland, har bagt 150 brød i afstøbninger af sin nærmeste familie og venners ansigter. Sammen med kilovis af mel skal de 150 brød nu indgå i en kunstinstallation på møllen, der breder sig over flere stokværk. På nyskabende vis kaster Lüpke nye perspektiver på møllen som sted og som aktør i samfundet.

Til august venter sidste ombæring af projektet. Her vil to luftakrobater bogstaveligt talt tage livtag med møllen og invitere publikum med på en kropslig og poetisk rejse i den bevingede bygning.

Udstillingen ”Brødarbejde” vises på Dyrehave Mølle fra 15. juni til 9. juli. Fri entré. På åbningsdagen kan man endda opleve en eksklusiv performance med kunstneren.

BILLEDTEKST:
750 nyborgensere fik en særlig oplevelse, da Dyrehave Mølle i Nyborg i februar indgik i kunstnergruppen Tokyo Blues lyskunstværk, der var specielt udviklet til at kaste nyt lys på møllen.

Besøgsrekord på Vikingemuseet Ladby!

Besøgsrekord på Vikingemuseet Ladby!

Folk er vilde med vikinger, og det kan mærkes på Vikingemuseet Ladby. Tirsdag d. 4. november slog museet nemlig besøgsrekord, da gæst nr. 40.000 trådte ind ad døren.

Hvad kejserne kan lære os om naturen

Hvad kejserne kan lære os om naturen

eg har selv store naturoplevelse, som jeg tror, jeg kun har, fordi en kunstner (bl.a. Johannes Larsen) har vist mig skønheden i netop det. Sollysets farvespil i bølgerne på Kerteminde-bugten, dansende stæreflokke over rørskoven ved genbrugspladsen, edderfuglens stille glid på vandet på Kerteminde Fjord.

Larsen-akvarel fra Grønland udstilles for første gang i Kerteminde

Larsen-akvarel fra Grønland udstilles for første gang i Kerteminde

I 1925 malede Johannes Larsen spidsgatteren ”Angut” i Grønland og forærede akvarellen til Ida Louise & Jens Daugaard-Jensen. Nu har efterkommere af familien tilbudt museet at låne det fine værk i forbindelse med museets 100 års-jubilæumsudstilling ”Johannes Larsen i Grønland 1925”.

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!