YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Kunst på møllen

Albani Fonden støtter Dyrehave Mølle med 100.000 kr. til projekt, der skal skabe kunstneriske oplevelser på den gamle mølle.

Den gamle mølle ved Dyrehaven i Nyborg har fået nyt liv. Flere frivillige laug mødes regelmæssigt på møllen, skoleklasser og daginstitutioner kommer på besøg – og i ferierne afholdes der aktiviteter på møllen for både børn og voksne. Nu skal kunstnere også bidrage til livet på møllen.

”På Østfyns Museer ønsker vi at skabe fornyet opmærksomhed på de østfynske vindmøller ved at lade nulevende, danske anerkendte kunstnere tage livtag med de gamle vindmøller. I en dialog mellem bygningskulturarv og kunst kan den ældgamle landbrugs- og kulturhistorie berige samtidskunsten og vice versa. Målet er at skabe opmærksomhed på møllerne og kaste nyt lyst på møllens kvaliteter og muligheder”, fortæller museumsinspektør Troels Malthe Borch, som netop har modtaget 100.000 kr. fra Albani Fonden til projektet.

”Projektet på Dyrehave Mølle synes vi i Albani Fonden er et spændende projekt, hvor lyd-, lys-, koncept- og perfomancekunst fulgt op af kulturhistorisk formidling vil skabe opmærksomhed om møllens kvaliteter og muligheder”, udtaler direktør for Albani Fonden, Freddy Larsen.

I første omgang er der fokus på kunstoplevelser på Dyrehave Mølle, men kunsten vil også kunne berige andre østfynske møller som f.eks. Svanemøllen i Kerteminde eller Viby Mølle på Hindsholm.

Kunstprogrammet er nu under planlægning og vil gennemføres i løbet af 2024 og 2025.

Læs mere om Dyrehave Mølle

Albani Fonden

Billede: Troels Malthe Borch modtager de 100.000 kr. fra Albani Fonden.

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Fuglemalerens museum fylder 40

Fuglemalerens museum fylder 40

Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.

Når historien flytter ind i hænderne

Når historien flytter ind i hænderne

Klumme til Kerteminde Ugeavis af natur- og kulturvejleder Emma Martens, Vikingemuseet Ladby “Fortæl mig, og jeg glemmer; vis mig, og jeg husker; inddrag mig, og jeg forstår.” Ordene tilskrives Konfucius, og selvom de er over 2.000 år gamle, rammer de stadig noget...

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!