YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Kulturminister tager nye initiativer i Nyborg Slot-projektet

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt har orienteret Folketingets finansudvalg om, at han blandt andet igangsætter en miljøkonsekvens-vurdering af projektet.

Efter at byggeprojektet i december 2020 blev bremset af en afgørelse fra Miljø- og Fødevareklagenævnet, mangler en forhøjelse af vagttårnet samt nybyggeri, der skal huse en udstillings- og formidlingsbygning.

Ministeren igangsætter nu en miljøkonsekvensvurdering og indleder forberedelserne til et kommende udbud. Miljøkonsekvensvurderingen igangsættes for at skabe fuld klarhed over projektets miljøpåvirkninger frem mod projektets realisering.

Udbudsprocessen skal lede frem mod valg af en totalrådgiver for projektet.

Det er fortsat en forudsætning for at kunne gennemføre projektet, at der kommer klarhed over finansieringen.

Miljøkonsekvensvurderingen og de kommende skridt frem mod et udbud forventes tilsammen at koste 2,5 mio. kr. Pengene hertil kommer fra den bevilling, der i forvejen er sat af til Nyborg Slot-projektet.

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt siger:
”Jeg arbejder målrettet for at genoptage Nyborg Slot-projektet, så danskerne kan få adgang til det nyrenoverede slot og får en formidlingsbygning, der kan fortælle historien om slottet. Inden vi igen kan gå i gang med at bygge, skal blandt andet miljøpåvirkningen af området undersøges grundigt. Det arbejde sætter jeg gang i nu – både for at sikre den lokale natur og for at gøre det muligt at rykke hurtigere og få vedtaget en anlægslov, hvis finansieringen falder på plads. I den kommende tid vil jeg arbejde videre med at sikre den fornødne finansiering til færdiggørelsen af projektet.”

Ministeren har i et aktstykke orienteret Folketingets Finansudvalg om de nye skridt.
Læs aktstykket her.

Pressemeddelelse Kulturministeriet

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Fuglemalerens museum fylder 40

Fuglemalerens museum fylder 40

Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!