YOUR CART

Vælg en side

Fyn rykker ind på Plænen i Tivoli

maj 1, 2024

Under Tivoli Food Festival bliver Plænen i Tivoli transformeret til en indbydende markedsplads fyldt med lokale dufte, smage og lokale produkter og sæsonråvarer fra hele Danmark. Tivoli får under festivalen besøg af syv forskellige egne af kongeriget, som hver især fremviser de bedste råvarer og producenter, de har at byde på. Tirsdag den 21. maj er det Fyn, som er repræsenteret af Kongens Fadebur, der rykker ind på Plænen. Med sig har de lokale lækkerier og specialiteter som vin, øl, tang, is og kaffe. Markedspladsen på Plænen er det bankende hjerte i Tivoli Food Festival og et fyrtårn for Tivolis gastronomiske ambitioner om at fremme danske producenter og dansk madkultur.

Du kan opleve Kongens Fadebur og Fyns mundvandsfremkaldende marked på Plænen i Tivoli d. 21. maj kl. 11-18.

Sidste år besøgte mere end 40.000 danskere Tivoli Food Festival. Her kunne de blandt andet opleve to dages marked på Plænen med råvarer og producenter fra Odsherred. I år udvider Tivoli konceptet, så det nu er hele syv forskellige egne af Danmark, som gæster Tivoli og giver danske og udenlandske gæster mulighed for at smage, dufte og købe det bedste og mest smagfulde fra de forskellige egne. En af disse egne er altså Kongens Fadebur på Fyn, som kommer i Tivoli for at fremvise deres unikke råvarer og vise, hvad dansk madkultur også kan være.

På Fyns markedsplads kan man blandt andet smage, dufte og købe råvarer og produkter som netop Kongens Fadebur frembringer særligt godt – fx havtang, sennep, frugt, most på syv forskellige æblesorter og meget, meget mere.

Judy Egholm, som er projektleder for Kongens Fadebur, siger:
”Det er en fantastisk mulighed for at vise vores dygtige producenter og madhåndværkere frem for hele Danmark. Fyn bliver ofte overset, når vi taler gastronomi og madhåndværk. Vi håber, at Fyn bliver sat på landkortet som gastronomisk destination og at vi kan påvirke gæsterne med den stolthed, som vi har for vores fynske ophav og produkter. Fyn er en frodig ø med mange spændende produkter og innovative producenter. Det har det været siden middelalderen, hvor hovedparten af Fyn var særligt privilegeret og en del af kongens personlige spisekammer. Kongens Fadebur. I dag er de fynske produkter også en konge værdig.”

Mikkel Ustrup, som er idemanden bag forårsmarkedet siger:
”Som Danmarks største turistattraktion vil vi i Tivoli være med til at brande Danmark og dansk gastronomi. Udover at vi i Danmark er førende på restaurantscenen, har vi også mange fantastiske råvarer, og der dukker flere og flere dygtige producenter op, som forstår at få mest muligt ud af de unikke danske råvarer. Det synes jeg, vi skal være stolte af, og derfor er vi glade for at kunne vise frem i Tivoli. Sidste år havde vi stor succes med at invitere Odsherred på besøg, og i år udvider vi konceptet med hele syv egne. Jeg glæder mig til, at vores gæster kan opleve de egnsbestemte råvarer og møde de mange dygtige producenter. Vi er glade for egnenes store engagement og glæder os til at byde dem velkommen i Tivoli.”

Forårsmarkedet er en del af Tivoli Food Festival og kan besøges den 18. t.o.m. d. 26. maj kl. 11-18 (fredag d. 24. undtaget) på Plænen.

De syv egne som gæster Plænen er:  Odsherred (18. maj), Nordsjælland (19. maj), Fjordlandet (20. maj), Fyn, Kongens Fadebur (21. maj), Sydsjælland og Møn (22. maj), Lolland-Falster (23. maj), Bornholm (25.+26. maj)

Kongens Fadebur og Fyn kommer med følgende boder (med forbehold for ændringer):

• Frørup Vingård
  • Borgmjød
  • Naturfrisk & Ørbæk Bryggeri & Nyborg Destilleri
  • Skarø Is
  • Svendborg Kafferisteri & Annas Gourmet & L’Artisan
  • Havsmag
  • Gårdmosteriet
  • Thurø Bryghus
  • Svendborg Sennepsfabrik

Non Food Boder: