Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Flot gave til Johannes Larsen Museet
Johannes Larsen Museet har modtaget en flot testamentarisk gave fra boet efter en kunstentusiast. Foruden en sum penge, modtog museet et værk af fynbomaleren Fritz Syberg (1862-1939). Værket indgår nu i museets samling og vil blive præsenteret på Johannes Larsens fødselsdag den 27. december.
”På Johannes Larsen Museet er vi taknemmelige for den generøse gave, der i oktober tilkom museet. Maleriet af Fritz Syberg kommer til at indgå i vores samling og vil fremover kunne glæde mange museumsgæster, ligesom en del af arvesummen kommer til at indgå i et forskning- og konservatorprojekt om netop Fritz Syberg,” siger Anna Stensgaard Nielsen, museumsinspektør på Johannes Larsen Museet.
Værket af Fritz Syberg er et oliemaleri med titlen ”Skovbillede” dateret 1930. Maleriet er et eksempel på den ældre Sybergs bredere stil, og mere modernistiske malemåde. Fra omkring 1930’erne kendes andre skovbilleder fra Sybergs hånd, blandt andet i forbindelse med det genoptaget arbejde omkring ”Historien om en Moder”, samt et projekt med endnu en fortælling af H.C. Andersen, nemlig ”Den Grimme Ælling”. Begge fortællinger har den fortryllede skovbund i fokus, netop som i ”Skovbilledet” fra 1930.
Nyt lys på Fritz Sybergs teknik
Udover det smukke Sybergmaleri indeholdt gaven også en sum på 270.000 kr. En del af arvesummen vil blive brugt som aktiv for efterårets særudstilling om Fritz Syberg med titlen Fritz Syberg. Livet vil! En konservatorgennemgang af samtlige Fritz Syberg værker i olie og akvarel i museets samling har nemlig kastet nyt lys over Sybergs teknik og givet et overblik over samlingens tilstand og behov. Pengegaven giver mulighed for at sætte gang i et større konservator- og forskningsprojekt om én af Johannes Larsen Museets kernekunstnere.
Du kan se ”Skovbilledet” på Johannes Larsens fødselsdag d. 27. december, hvor værket vil blive præsenteret for offentligheden for første gang. Husk at der er gratis entré til museet den 27. december. Du kan læse mere om fejringen af Johannes Larsen HER.
Læs seneste nyheder fra Østfyns Museer:
Fuglemalerens museum fylder 40
Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.
Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien
Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...


