YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Demensugen 2024 med Østfyns Museer

I Demensugen 2024 kan borgere med demens deltage i gratis aktiviteter rundtomkring i landet. I den forbindelse tilbyder Østfyns Museer en spændende demensvenlig vandretur langs Nordstranden i Kerteminde, hvor museumsinspektør Nicolai Arbirk Knudsen vil fortælle om Svenskekrigene.

Hvert år siden 2018 er uge 19 blevet markeret som en særlig uge, dedikeret til demensområdet. Hver Demensuge bringer et nyt tema i fokus og på den måde øger opmærksomheden omkring demensrelaterede emner og udfordringer. Dette års Demensuge – fra 6.-12. maj – sætter fokus på kultur og fritid.

Hør om Svenskekrigerne i Demensuge 2024

Tirsdag den 7. maj kl. 13 inviteres alle borgere med demens samt deres pårørende til en demensvenlig tur langs Nordstranden i Kerteminde. Undervejs på turen vil Østfyns Museers museumsinspektør og formidler, Nicolai Arbirk Knudsen, dele historien om Svenskekrigene fra 1659. Vi vil blive beriget med Nicolais levende fortælling om hollændernes landing på Nordstranden og deres bidrag under Svenskekrigene.

Østfyns Museer er Demensvenner

For et år siden deltog flere af museets medarbejdere i et kursus om demens og fik derefter titlen som Demensven (Læs mere her).

Demensven er et koncept fra Alzheimerforeningen, der har fokus på at udbrede kendskabet til demens og hjælpe med at give mennesker med demens en bedre hverdag både i det offentlige rum og blandt pårørende.

Derudover i 2023 deltog Østfyns Museer i et formidlingsprojekt målrettet borgere med demens, som blev til en stor succes. Projektet var finansieret af Socialstyrelsen og skulle sikre demensvenlig formidling af kultur og historie på pleje- og dagcentre. Udover Østfyns Museer var også Danmarks Jernbanemuseum, Museum Jorn, Trapholt, Arbejdermuseet og Biblioteket Frederiksberg en del af projektet.

Læs flere nyheder fra Østfyns Museer:


Oplevelser for hele familien i sommerferien

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Fuglemalerens museum fylder 40

Fuglemalerens museum fylder 40

Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!