YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Fuglemalerens museum fylder 40

Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.

Den 29. juni 2026 er det 40 år siden, at Johannes Larsen Museet slog dørene op som museum. Den gang kunne gæsterne besøge Johannes og Alhed Larsens villa, værksteder og have, men siden da er der sket meget. Museet er blevet udbygget med både det hyggelige Kaffehus og ikke mindst nye udstillingsbygninger, hvor skiftende særudstillinger er med til at trække gæster til Møllebakken hele året rundt.

”Kerteminde Museum havde i 1985 – med hjælp fra kommunen og fonde – erhvervet ejendommen på Møllebakken. At Johannes Larsen skulle have sit eget museum i Kerteminde var en ”vild idé”, som blev realiseret året efter takket være en fremsynet museumsledelse og -bestyrelse og med stor opbakning fra Larsen-familien. Relationen til familien har været med til at bevare traditionen og dermed sikre, at kunstnerhjemmet også i dag fremstår som et både autentisk og levende sted,” siger Mette Ladegaard Thøgersen, direktør for Østfyns Museer.

Brunsviger og bobler
På jubilæumsdagen er der fri entré, og kl. 14 starter det officielle program med taler, sang, kage og bobler. For de små er der børneaktiviteter ml. 11 og 13, og Johannes Larsen selv – aka kunstneren Ole Vedby Jørgensen – maler i haven og taler med gæsterne. Det er naturligvis også muligt at besøge Kaffehuset, hvor man i forbindelse med sommerens store udstilling med Christine Swane (Johannes Larsens søster) kan nyde en Christine Swane-tallerken til frokost.

”Alhed og Johannes Larsens kunstnerhjem er et enestående fristed med et helt særligt miljø, vi skal værne om. Men det er også et museum, der hele tiden er i udvikling både indholdsmæssigt og bygningsmæssigt. Denne sommer kan vi således indvie en ny toiletbygning, som sikrer endnu bedre faciliteter for museets gæster, takket være generøs støtte fra EH Invest af 2014. Den er vi meget taknemmelige for,” slutter Mette Ladegaard Thøgersen.

Officielt program mandag den 29. juni 2026

  • Kl. 14.00: Velkomst v. Mette Ladegaard Thøgersen, direktør for Østfyns Museer
  • Kl. 14.10: Fællessang: ”Danmark nu blunder den lyse nat”
  • Kl. 14.15: ”Historien om åbningen af Johannes Larsen Museet i 1986” v. Erland Porsmose, tidl. direktør for Østfyns Museer
  • Kl. 14.30: ”Museet og Larsen-familien” v. Jens Larsen, barnebarn af Johannes Larsen
  • Kl. 14.40: Videohilsen fra Ane Talbot og Kamilla Talbot, hhv. barnebarn og oldebarn af Johannes Larsen
  • Kl. 14.45: Hilsen fra Kerteminde Museumsforening v. Steen Hjorth, formand for Kerteminde Museumsforening
  • Kl. 14.50: ”Johannes Larsen Museet på vej” v. Mette Ladegaard Thøgersen
  • Kl. 15.00: Jubilæumsbrunsviger og bobler
  • Kl. 15.30: Jubilæumsrundvisning v. Jeppe Priess Gersbøll, kunstfaglig leder, Johannes Larsen Museet.

Hør Erland Porsmose fortælle mere om Johannes Larsen og fuglene i podcasten Kulturbobler på Apple Podcast eller Spotify.

Når historien flytter ind i hænderne

Når historien flytter ind i hænderne

Klumme til Kerteminde Ugeavis af natur- og kulturvejleder Emma Martens, Vikingemuseet Ladby “Fortæl mig, og jeg glemmer; vis mig, og jeg husker; inddrag mig, og jeg forstår.” Ordene tilskrives Konfucius, og selvom de er over 2.000 år gamle, rammer de stadig noget...

Unikke vikingesmykker udstilles i Ladby

Unikke vikingesmykker udstilles i Ladby

Fra den 12. juni kan udstillingen Skæbnetråde – kvindeliv i vikingetiden ses på Vikingemuseet Ladby. Udstillingen sætter fokus på kvinders liv i vikingetiden, og i den forbindelse udstiller museet for første gang smykker fra to rige kvindegrave. I januar...

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!