YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Kaffehuset er tildelt et økologisk spisemærke

I disse dage, hvor bæredygtighed og miljøbevidsthed er i fokus som aldrig før, er vi glade for, at Kaffehuset på Johannes Larsen Museet netop har fået tildelt det eftertragtede Økologiske Spisemærke i bronze fra Fødevarestyrelsen.

Bag dette spisemærke med procentintervallet 30-60% ligger en dybere forpligtelse til både samfundet og miljøet, hvilket blandt andet betyder, at vi i Kaffehuset har forpligtet os til at tilbyde vores gæster et betydeligt udvalg af økologiske varer. Men bæredygtighed omhandler ikke kun, hvad der serveres på tallerkenen. Vi vælger nøje leverandører, der deler vores værdier og praktiserer bæredygtig produktion og distribution af fødevarer. Desuden implementerer vi energieffektive metoder og fremmer affaldshåndtering samt genanvendelse og genbrug for at mindske vores klimaaftryk.

Værdien af det Økologiske Spisemærke

Kaffehusets daglige leder Pernille Sommer deler entusiastisk sine tanker om denne milepæl: ”Det betyder utrolig meget for os. Vi ønsker at etablere en bæredygtig spiseoplevelse, der vægter miljøet højt, handle lokalt og støtter lokale initiativer. Dette harmonerer smukt med Johannes Larsen Museets kerneværdier”.  

Kaffehuset er nemlig meget engageret i at støtte lokale producenter og kunsthåndværkere. Ved at indgå i samarbejde med lokale landmænd og fødevareproducenter sikrer vi, at vi ikke kun tilbyder bæredygtige retter i Kaffehuset, men også støtter lokalsamfundet og fremmer lokaløkonomien.

Friske råvarer direkte fra museets køkkenhave

I Kaffehuset har vi altid fokus på sæsonens udbud af friske råvarer fra vores egen køkkenhave. På Johannes Larsen Museet er vi stolte af vores tætte samarbejde med frivillige – blandt andet havefolk, der hele sommeren og efteråret leverer friske urter, blomster, frugter og bær direkte fra museets køkkenhave. Dette samarbejde reducerer vores behov for eksternt indkøb, mindsker klimaaftryk og styrker vores forbindelse til naturen. Vi værdsætter dybt vores frivillige havefolks uundværlige hjælp, der beriger Kaffehuset og Johannes og Alhed Larsens kunstnerhjem og fremmer en kultur af bæredygtighed og omsorg for vores planet.

Hvad er Det Økologiske Spisemærke?

Det Økologiske Spisemærke er en statskontrolleret mærkningsordning, der giver spisesteder mulighed for at vise deres engagement i bæredygtigheden. Dette mærke viser blandt andet, hvor stor en del af de indkøbte føde- og drikkevarer på spisestedet, der er økologiske. Det Økologiske Spisemærke kan både fås af offentlige og private spisesteder. Her kan du læse mere om dette tiltag samt om de spisesteder, som har fået tildelt Det økologiske Spisemærke i guld, sølv eller bronze.

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Fuglemalerens museum fylder 40

Fuglemalerens museum fylder 40

Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!