YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Nyt madlaug på Borgmestergården

Mad er godt – og det kan være hyggeligt og afstressende at stå sammen i køkkenet, og sammen lave lækre og nye retter. Men hvor ofte får man mulighed for at træde tilbage i tiden og lave mad på et støbejernsbrændekomfur?

På Borgmestergården ønsker vi at etablere et Madlaug, der arbejder med  opskrifter, råvarer og madlavningsmetoder koncentreret omkring tidstypisk dansk mad fra 16-1700 tallet, set i forhold til Borgmestergårdens storhedstid som købmands- og borgmesterdomicil. Selvfølgelig kan 1800-tals mad også snige sig ind, særligt når tilberedningen sker på et brændekomfur.

Vi tilstræber, at madlauget ikke fristes til at anvende nutidige opskrifter eller hurtige løsninger af hensyn til autenticiteten i formidlingen af Borgmestergården som renæssancegård. Formidlingen er nemlig en stor del af Madlaugets formål, hvor interesserede gæster kan snuse, smage og høre mere om metoderne og brug af datidens ressourcer, råvarer og teknikker.

Vi tilbyder faglige kurser og møder med oplæring og idegenerering.

Madlaugets opgaver

Madlaugets primære opgave er at formidle og lave smagsprøver til gæsterne i forbindelse med ferieaktiviteter på Borgmestergåden, samt i højsæsonen, hvor man eksempelvis kan mødes (en-to) 1-2 gange om ugen og formidle madhistorie i Det Gule Køkken.

Informationseftermiddag

Er du vild med at lave mad, tale om mad og bruge traditionelle råvarer, så er kan du høre meget mere om det nye madlaug, når vi afholde informationseftermiddag:
Mandag den 20. februar kl. 17.00 på Tinghuset (Stendamsgade 9, Nyborg)
ALLE ER VELKOMNE!

Læs mere om frivillighed på Østfyns Museer

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Fuglemalerens museum fylder 40

Fuglemalerens museum fylder 40

Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!