YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Kulturministeren: Nu skal Nyborg Slot gøres færdig

Kulturminister Jakob Engel-Schmidt vil nu sørge for, at det store slotsprojekt kommer tilbage på sporet. Det betyder en målrettet indsats for, at finansieringen kommer på plads, og at der derefter fremsættes et forslag til en anlægslov.

Onsdag den 1. februar mødtes den nye kulturminister Jakob Engel-Schmidt med flere fynske folketingsmedlemmer. Her var Nyborg Slot bl.a. på dagsorden, og der var ikke meget slinger i valsen, da kulturministeren kort efter mødet sagde til TV2 Fyn:

”Som kulturminister er jeg nået derhen, hvor jeg er villig til at gøre, hvad der skal til, for at finde de midler der skal bruges på at færdiggøre Nyborg Slot.”

Denne klare udmelding mødte ikke bare stor glæde hos de fynske politikere, også Mette Ladegaard Thøgersen, afdelingsleder ved Østfyns Museer for Kulturhistorisk afdeling og Nyborg Slot, bifalder udmeldingen:

”Jeg tror helt sikkert på, at vi kommer videre i processen nu. Det en stor dag i dag, ikke bare lokalt men også på nationalt plan. Det jo er kulturarv i højeste klasse, vi har med at gøre.”

Slottet forventes at åbne i 2027

Et af de helt store spørgsmål er nu – hvornår kan Nyborg Slot åbne for gæster igen? Efter Jakob Engel-Schmidts udmelding, har Mette Ladegaard Thøgersen et meget konkret bud:

”Hvis lovgivningen og økonomien kommer helt på plads i løbet af foråret, så kan vi slå dørene op i 2027. Det tør jeg godt love.”

Se også:
Fornyet håb for Nyborg Slot (video)
Kulturministeren går ind i sagen om Nyborg Slot: – Jeg vil gøre det, der skal til
Kulturminister vil finde penge til Nyborg Slot
Kulturministeren hiver Nyborg Slot op af dybfryseren: – Det er nødvendigt med en anlægslov

Læs mere om slotsprojektet her

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Fuglemalerens museum fylder 40

Fuglemalerens museum fylder 40

Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!