YOUR CART

Ingen varer i kurven.

Vælg en side

Nu bliver Østfyns Museer grønnere

Østfyns Museer skal certificeres som en grøn og bæredygtig attraktion. Arbejdet er netop gået i gang.

Ledelsen og bestyrelsen for Østfyns Museer har besluttet, at Østfyns Museer i 2025 skal certificeres som ”Green Attraction”. Derfor er der nu nedsat en miljøgruppe med repræsentanter fra museets forskellige afdelinger og faggrupper. De skal sørge for at drive processen, som skal føre til, at Østfyns Museer kan blive certificeret som en grøn og bæredygtig organisation efter en lang række bestemmelser, der angår såvel energiforbrug som vand, bygninger, rengøring, fødevarer samt grøn bevidsthed hos både publikum, medarbejdere og samarbejdspartnere.

”Det er en spændende proces, som vi netop har startet. Den kommer til at ændre en lang række større og mindre ting i hverdagen for både vores medarbejdere og gæster. Selvom hensynet til kulturarven i nogle tilfælde kommer til at gå forud for det grønne, ser vi store muligheder i, at historien og kunsten kan bidrage med viden og bevidsthed, der kan fremme den grønne dagsorden. Vi ønsker at Østfyns Museer skal være en bidragyder til den grønne omstilling”, siger afdelingsleder Peter Nimann, der står i spidsen for den proces, der nu skal gøre museet grønnere.

Green Attraction er et nyt miljømærke målrettet attraktioner, museer og zoologiske anlæg. Miljømærket er etableret i samarbejde mellem Danske Zoologiske Haver & Akvarier (DAZA), Organisationen Danske Museer (ODM), Foreningen af Forlystelser i Danmark (FFD), Videnspædagogiske Aktivitetscentre (VPAC) og HORESTA. Du kan læse mere om Green Attraction her.

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Oplevelser for hele familien i sommerferien

Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...

Fuglemalerens museum fylder 40

Fuglemalerens museum fylder 40

Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien

Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld vores nyhedsbrev

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag seneste nyt fra Østfyns Museer

Du er hermed tilmeldt!