Når sommeren folder sig ud over Østfyn, åbner Østfyns Museer dørene til feriedage fyldt med fortællinger, sanser og fælles oplevelser. I Kerteminde og Nyborg kan børn og voksne gå på opdagelse i kunstnerhjem, vikingernes verden, gamle købmandsgårde, levende håndværk...
Gåden om Odin
Vikingemuseet Ladby medvirker i en ny dokumentarserie på DR2.
I efteråret 2021 gik historiker Cecilie Nielsen på jagt efter danske regenter før Gorm den Gamle i programserien ”Gåden om Danmarks første konge”, som blev vist på DR. Denne søgen førte hende til Vikingemuseet Ladby, hvor der blev sat fokus på Ladbykongens skibsbegravelse fra år 925 e.Kr. samt de mange kostbare gravgaver, som understreger stedets status som kongegrav.
Nu har Vikingemuseet atter fået besøg af Cecilie Nielsen i den nye dokumentarserie ”Gåden om Odin”, som vises på DR2, og gennem seks afsnit udforsker den nordiske gud Odins rolle i Danmarks fortid.
Museumsinspektør på Vikingemuseet Ladby, Ane Jepsen Nyborg, medvirker i seriens første afsnit, og her kommer et lille, men ganske særligt lokalt detektorfund i fokus – nemlig Holev-fiblen.
”Det er rigtig spændende at få mulighed for at vise et af de virkelig interessante detektorfund på TV, som blev fundet på Østfyn. Der er efterhånden tusindvis af fund fra perioden år 400 til 1000 e.Kr., som fortæller om områdets storhedshed. Holev-fiblen, som vises i programmet, er et af de allermest spændende fund fra perioden og er endnu en brik i puslespillet om både guder og mennesker i den fynske vikingetid,” siger Ane Jepsen Nyborg.
Moderigtige detektorfund giver viden om fortiden
”Programmet giver også mulighed for at vise seerne, hvordan en af de arkæologiske videnskabelige processer fungerer, nemlig stilartsanalyse”, fortsætter Ane Jepsen Nyborg.
”Denne teknik tillader os at datere tusindår gamle genstande inden for en margin på 50 år. Heldigvis var folk nogle skrækkelige modedyr dengang, som ikke ville gå i arvesmykker. Og det hjælper os umådeligt meget i dag til at tidsbestemme fund og dermed sætte endnu flere billeder på, hvordan livet var på Ladbykongens tid.”
Første del af dokumentarserien ”Gåden om Odin” blev vist på DR2 onsdag den 8. marts kl. 21, og hele serien kan ses på DR-TV.
Se programmet her.


Fuglemalerens museum fylder 40
Det startede som et kunstnerhjem i Kerteminde, i dag er det et velkendt og velrenommeret kunstmuseum, der besøges af tusindvis af gæster hvert år. Johannes Larsen Museets 40 års jubilæum fejres med taler, brunsviger og gratis entré hele dagen.
Kirsebærfestival 2026: Gratis oplevelser for hele familien
Kirsebærfestivalen i Kerteminde er meget mere end kirsebær. Det er en sanselig fejring af kunst, historie, håndværk, leg og sommerstemning – midt i Kertemindes smukke gader og havnemiljø. Østfyns Museer inviterer sammen med lokale kulturaktører til oplevelser for både...


