På en solbeskinnet sommerdag virker fortidens forestillinger om en hverdag befolket med bjergfolk, ellefolk og nisser uforståelige. Men mon ikke den kommende vinters mørke kan bringe forståelsen tættere på.
Nyborg måtte vente forgæves på cykler, der kunne køre på damp …
En Nyborg-forretning i Nørregade kunne erklære sig som eneforhandlere af verdens første motorcykler. Men der var noget vigtigt, de havde misforstået…!
Havde det været i dag, havde forretningen Kruse & Bech i Nørregade forhandlet droner, 3D-briller og Tesla’er. Men i begyndelsen af 1890′ erne var det i stedet symaskiner og cykler, der stod i vinduet.
Symaskiner var datidens ækvivalent til den personlige computer, og cykler var virkeliggørelsen af drømmen om at forene krop og maskine og give det enkelte menneske hidtil uset fart og kraft. Kruse & Bech importerede og forhandlede de solide og strømlinede Styria-cykler fra Graz i det daværende Østrig-Ungarn.
Og så i januar 1895 havde Kruse & Bech fået fingre i endnu et guldæg. Blot var der lige en detalje, de havde misforstået!
Omkring 1890 er cyklen inde i en rivende udvikling. Skal den have en, to, tre eller fire hjul, og skal den betjenes af en, to – eller måske op til 20 ryttere, som det bliver foreslået i militært øjemed: cykelkampvogne simpelthen. Men rundt omkring i Europa er man også begyndt at forsøge sig med at sætte motor på cyklerne. I 1894 får den tyske virksomhed ” Hildebrand & Wolfmüller” patent på en sådan motoriseret cykel og kan i oktober samme år sætte verdens første seriefremstillede motorcykel på markedet. Det er disse motorcykler, som Kruse & Bech har været heldige at blive eneforhandlere af, og i begyndelsen af 1895 indrykker de en annonce i Nyborg Avis om, at de nye motoriserede cykler fra München er på vej.
Der er blot én ting, som Kruse & Bech har misforstået i deres iver efter at være de første i Danmark til at forhandle motorcykler. Nemlig den grundlæggende drivkraftbag. Så i Nyborg Avis annoncer de for cykler med dampmotor! Cykler drevet frem ved dampkræftlyder i dag helt komisk; eller i hvert fald noget, der hører til på steampunk-scenen. Men faktisk havde Heinrich Hildebrand – den ene af mændene bag Hildebrand & Wolfmüller-motorcyklerne – tilbage i 1889 forsøgt sig med opfindelsen af en cykel med dampdrevet hjælpemotor. Dog uden et tilfredsstillende resultat. Derfor gik han i stedet i ledtog med mekanikerne Alois Wolfmüller, som drømte om at bygge en benzindrevet flyvemaskine.
I stedet blev de tilsammen opfinderne af verdens første seriefremstillede motorcykel.
Ideen om at få cykler til at blive drevet frem ved hjælp af dampkraftgår helt tilbage til 1817, hvor Karl von Drais op-finder urmoderen til alle cykler: to hjul, men endnu ingen pedaler. Han kalder opfindelsen en ” velocipede” (dvs. ” hurtig-fod”), og en samtidig satiretegner skaber året efter det, han kalder en “vélocipèdraisiavaporianna” – altså en dampdrevet version af von Drais’ velocipede. Opfindelsen kom dog ikke længere end til papiret. Den første dampdrevne cykel blev først opfundet i 1879 af italieneren Giuseppe Murnigotti, men blev aldrig sat i produktion.
Om Kruse & Bech nogensinde modtog den aftalte sending af motorcykler har jeg ikke fundet endeligt bevis på.
Nyborg Avis skriver, at Kruse & Bech “med det Første (…) agter at bringe et Billede af dette Fremtidsredskab”. Fabrikken i München oplevede dog så stor efterspørgsel på deres opfindelse, at de havde svært ved at følge med, og allerede et år efter verdensnyheden gik Hildebrand & Wolfmüller konkurs. Kruse & Bech fandt heldigvis andre leverandører af motorcykler, og fremme i skoene som de var, udvidede de snart med salg af også automobiler og radiomodtagere.
Af museumsinspektør Troels Malthe Borch.
Artiklen er ligeledes bragt i Lokalavisen Nyborg den 11. maj 2022.
Læs om udstillingen “Syv fede cykler” her.
Billedtekst (øverst): I 1818 ” opfinder” en satiretegner for første gang en cykel med dampmotor. Denne opfindelse kom dog aldrig længere end til papiret. Foto: Wikimedia.
Kunsten at høre kunsten
Hvornår lagde du sidst mærke til lyden, da du sidst besøgte et historisk hus? Og hvordan kan lyd forstærke vores oplevelse af kunstnerhjemmet, og i dette tilfælde kunstnernes atelierer, deres værksteder?
Frokosttallerken inspireret af historisk digt og maleri får et moderne twist
”Nu har jeg det godt. Der staar fire blomstrende Stykker Smørrebrød for mig.” Sådan skriver Johannes V. Jensen i sit digt ’Ved Frokosten’. Digtet inspirerede Fritz Syberg til maleriet af samme navn, og det værk kan lige nu ses og smages på Johannes Larsen Museet, hvor...